گورباچف: پیروزی نظامی در افغانستان ممکن نیست
بی بی سی بی بی سی

 
میخائیل گرباچف

گورباچف: سازمان ناتو راهی جز خارج کردن نظامیان خود از افغانستان ندارد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفته است که پیروزی ناتو در افغانستان ناممکن خواهد بود.

میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری شوروی، در مصاحبه با بخش روسی بی بی سی تاکید کرده است که کشورهای عضو پیمان ناتو برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به ویتنام دوم، راه دیگری جز خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان ندارند.

آقای گورباچف از سال ۱۹۸۵ تا زمان فروپاشی این کشور در سال ۱۹۹۱، رئیس جمهوری شوروی بود و در دوره زمامداری خود، نیروهای شوروی را پس از ده سال حضور نظامی در افغانستان، از آن کشور خارج کرد.

میخائیل گورباچف که حدود بیست سال پس از خروج نظامی شوروی از افغانستان سخن می گفت، تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای خارج کردن نیروهای نظامی آن کشور از افغانستان را مورد تایید قرار داد اما پیش بینی کرد که آمریکا در اجرای این تصمیم و خارج شدن از وضعیت کنونی، با دشواری هایی روبرو خواهد شد.

او گفت: "پیروزی در افغانستان ناممکن است. کار اوباما که می خواهد سربازان خود را (از افغانستان) بیرون ببرد، درست است."

آقای گورباچف گفت که اتحاد شوروی قبل از خروج نظامی از افغانستان، با کشورهای ایران، هند، پاکستان و آمریکا، به توافق هایی رسیده بود.

او گفت: "ما آرزو داشتیم آمریکا به این توافقنامه پایدار باقی بماند که براساس آن، افغانستان می بایست یک کشور دموکراتیک بی طرف باشد که با کشورهای همسایه و همچنین با آمریکا و شوروی روابط خوبی دارد."

خروج نیروهای شوروی از افغانستان

نیروهای روسی پس از ده سال جنگ بی نتیجه افغانستان را ترک کردند

آخرین رهبر اتحاد شوروی در این مصاحبه گفت: "آمریکایی ها همیشه می گفتند که از این توافق حمایت می کنند، اما در عین حال، شبه نظامیان را آموزش می دادند - درست همین شبه نظامیانی که امروز افغانستان و همچنین پاکستان را گرفتار دهشت افکنی کرده اند."

وی اظهار داشت: "به همین دلیل، برای آمریکا دشوار خواهد بود تا خود را به سادگی از این وضعیت خلاص کند."

آقای گورباچف گفت که آمریکا چاره دیگری جز خروج نظامی از افغانستان ندارد و پرسید: "گزینه دیگر چیست؟ یک ویتنام دیگر؟ فرستادن نیم میلیون سرباز؟ چنین کارهایی نتیجه نخواهد داد."

میخائیل گورباچف گفت که بهترین دستاوردی که ناتو می تواند در افغانستان داشته باشد، کمک به افغانستان است تا این کشور بتواند روی پای خود بایستد و ویرانی های ناشی از جنگ را بازسازی کند.

آقای گورباچف از شرایط سیاسی روسیه در حال حاضر ابراز ناخرسندی کرد و گفت: "ما در نیمه راه سیر از یک نظام تمامیت خواه به سوی دموکراسی و آزادی هستیم و مبازره در این راه همچنان ادامه دارد."

وی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سابق و نخست وزیر فعلی روسیه را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: "پوتین به هر کاری دست زده تا از دموکراسی دور شود و در قدرت بماند."

میخائیل گورباچف این احتمال را نیز رد نکرد که ممکن است به عنوان نامزد در انتخابات آینده ریاست جمهوری روسیه شرکت کند.


October 27th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی